Šta bi bilo poželjno da dete zna pre polaska u prvi razred - ilustracija sa decom i školom
2. jul 2025
Ana Novaković
8 min čitanja
Školska zrelost

Šta bi bilo poželjno da dete zna pre polaska u prvi razred?

Polazak u prvi razred predstavlja važan korak u životu svakog deteta. Kako bismo dete što bolje pripremili za ovu veliku promenu, poželjno je da pre polaska u prvi razred savlada određene veštine i znanja iz različitih oblasti:

#prvi razred#priprema za školu#školska zrelost#grafomotorika#fonološka svesnost

🗣Govor i jezik

  • • Pravilno izgovara sve glasove maternjeg jezika.
  • • Pravilno se gramatički izražava (koristi jedninu, množinu, rod, broj i padež).
  • • Razume značenje reči i može da ih objasni.
  • • Ume da ispriča događaj u pravilnom redosledu (početak, sredina, kraj).
  • • Uočava i razlaže reči na glasove (ima razvijenu sintezu i analizu), prepoznaje razliku u dužini reči (npr. "olovka" je duža od "voz").
  • • Koristi reči suprotnog značenja.
  • • Zna da reprodukuje pesmice i prepriča omiljenu priču.

Važno:

Fonološka svesnost se kod dece predškolskog uzrasta ne razvija uvek spontano, zato je važno podsticati njen razvoj kroz igru i svakodnevne aktivnosti (npr. igra slovo na slovo).

📐Matematičke veštine

  • • Broji do 20 unapred i unazad, broji sa prekidima.
  • • Snalazi se u pojmovima više, manje.
  • • Razume pojam skupa (šta pripada nekom skupu prema obliku, veličini, boji…).
  • • Upoređuje skupove (gde ima više ili manje elemenata).
  • • Razume sabiranje i oduzimanje uz pokazivanje i igru.
  • • Povezuje broj sa količinom (npr. 9=9 elemenata).
  • • Razlikuje veličine (duži/kraći, veći/manji…).

✍️Grafomotorika

  • • Poseduje fleksibilnost šake i prstiju.
  • • Pravilno drži olovku, linija je jasna, ima dobar stisak olovke po papiru.
  • • Povezuje tačke, crta kružne i talasaste linije.
  • • Crta i precrtava osnovne oblike: krug, kvadrat, trougao, romb.
  • • Piše svoje ime velikim štampanim slovima.

🧭Prostorni odnosi

  • • Razume odnose: gore, dole, ispred, iza, levo, desno…
  • • Usvojio je orijentaciju na:
  • • Telu (leva/desna ruka, levo/desno oko)
  • • Papiru (levo/desno od tačke)
  • • U prostoru (šta je ispred, iza, levo/desno…)

🕒Vremenski odnosi

  • • Razume pojmove: pre, posle, jutro, podne, večeras…
  • • Razlikuje pojmove: juče–danas–sutra, dan–noć.

📖Predčitalačke veštine

  • • Rastavlja reči na slogove.
  • • Prepoznaje početni i završni glas u reči.
  • • Imenuje glasove po redosledu ("na slovo na slovo").
  • • Sastavlja jednostavne reči od glasova (npr. M-A-M-A).
  • • Prepoznaje simbole slova i brojeva.

🧠Koncentracija

  • • Može da ostane fokusirano na zadatak 15–20 minuta.
  • • Tokom igre, koncentracija može trajati i do 60 minuta sa manjim prekidima.

👤Opšti pojmovi o sebi i drugima

  • • Zna svoje ime, prezime, adresu, mesto stanovanja.
  • • Zna imena članova porodice, svoju starost, zanimanja roditelja.
  • • Prepoznaje boje, oblike, ukuse (slatko, kiselo…), poznaje pojmove: vruće/hladno, mekano/tvrdo…

📢 Podelite ovaj članak

FacebookXLinkedIn

Potrebna vam je stručna pomoć?

Ako primetite da vaše dete nije savladalo neke od ovih veština, kontaktirajte nas za procenu i savet.